![]() |
Alkuperäisen suunnitelman kolme osaa. |
Aloitin
työn tekemällä kokeiluja muutamalle eri paperille. Huomasin vesivärien toimivan
kummallakin paperilla hyvin, mutta hiilen jäljessä oli eroavaisuutta riippuen
paperista. Tein päätöksen papereiden välillä hiilellä tulleen jäljen
perusteella. Lähdin toteuttamaan työtä aloittaen punertavasta ruususta.
Maalasin aluksi koko kukan alueen, jonka jälkeen aloin luomaan ruusun
terälehtiä. Luodakseni vahvuutta väreille käytin myös vesivärikyniä ruusua
maalatessa.
Ruusuosan
maalauksen aikana aloin kyseenalaistamaan alkuperäisen suunnitelmani ideaa.
Suunnitelman ulkonäkö alkoi vaikuttaa hieman tyhjältä. Tein uusia luonnoksia
kuitenkin tarraten alkuperäiseen ideaan. Tämän keskellä työni
kyseenalaistaminen syveni entisestään ja aloin epäilemään näkökulmaani tutkia
nuoruutta. Nuoruuden näkeminen kasvamisen ajanjaksona on hyvin kliseinen ja
helppo tapa nähdä ensimmäisenä. Aloin hakemaan uutta näkökulmaa työhöni.
Työstin
ajatusta joululoman aikana. Loman aikana mieleeni tuli ajatus nuoruuden
kiiltokuvasta ja kääntöpuolesta. Silloisien ajatuksieni mukana tuli halu tuoda
esille myös kuinka välillä voi olla hyvin raskasta olla nuori. Halusin
säilyttää ruusun työn keskiössä kuvaamassa nuoruuden siloteltua käsitystä. Sitä
kuinka nuoruuden ajatellaan liian helposti olevan täysin huoletonta aikaa,
jolloin kaikki on kuin ruusuilla tanssimista. Kääntökuvan, eli vastoinkäymisiä,
stressiä ja muita murheita halusin luoda taustalle jo aikaisemmin työssä
käytettäväksi aiotulla hiilellä. Koin idean nyt sellaiseksi mitä halusin
toteuttaa. Ainoastaan pohdinnan alle vielä jäi se, mitä teen hiilellä taustalle
kuvaamaan toivottua kääntöpuolta. Päätin kuitenkin jatkaa työskentelyä
ideoinnin lomassa, sillä ruusu oli vielä kesken ja se oli elementti, minkä
halusin varmasti työhöni.
![]() |
Ruusu loppusilauksia vaille valmis. |
Lomalta
palattuani jatkoin työskentelyä ruusun parissa aloittaen ruusun varren ja
lehtien maalaamista vesiväreillä. Käytin nyt samaa periaatetta maalatessa kuin
ruusun terälehdissäkin; maalaaminen vesiväreillä ja vahvuuden luomisessa apuna
vesivärikyniä. Samalla pohdin mitä työhön tuleva tausta on. Yhtenä vaihtoehtona
oli luoda taustalle nuorta mahdollisesti ahdistavia asioita esimerkiksi
riitaisa koti, koulupaineet, päihteet tai ulkonäköpaineet. Ajatus kuitenkin
vaikutti helposti pirstaleiselta ja toteutus olisi tuskin ollut visuaalisesti
onnistunut. Seuraavana ajatuksena kehkeytyi ahdistuksen ja murheen kuvaaminen
itkevillä kasvoilla, yksillä tai useilla. Itkevät kasvot eivät ota kantaan
murheen aiheuttajaan, joten kukin voi liittää siihen henkilökohtaisen asian.
Pidin ajatuksesta ja päätin pidättäytyä siinä. Visualisoin mahdollista työn
lopputulosta ja koin yhdet kasvot työn laidassa olevan paras vaihtoehto.
Aloin
hahmottelemaan ja toteuttamaan ajatustani itkevistä ihmiskasvoista. Kasvojen
sijoittelussa luotin vaistooni ja päässä olevaan visioon, sillä tarkkaa
luonnosta en ollut työstä vielä tehnyt. Kuten ruusua maalatessa, myös
kasvojakin piirtäessä pohdin vielä mitä teen tyhjäksi jäävään tilaan. Mietin,
olisiko parempi vaihtoehto piirtää jonkinlaista kuviointia vai värittää vaan
eri harmaan sävyillä valkoiseksi jäävä paperi. Sain kasvot valmiiksi, mutta
mieltäni en selkeäksi jatkosuunnitelmasta. Kokeilin netistä lataamallani
kuvankäsittelyohjelmalla miltä lopputulos tulisi näyttämään eri vaihtoehdoilla.
En kuitenkaan osannut oikein käyttää kuvankäsittelyohjelmaa, joten taas kerran
luotin vaistooni ja menin sen mukana mikä itsestäni vaikutti paremmalta. Tässä
tapauksessa se tarkoitti eri harmaansävyjä taustalla.
![]() |
Tytön hahmottelua. |
![]() |
Valmiina taustaa varten. |
Jo
tammikuun aikana päätin netistä selatessani ostaa taululleni kehykset IKEA:sta.
Kyseisen taulun koko oli sopivin teokseeni, vaikkei täydellinen. Helmikuun
alussa hain kehyksen Jyväskylässä käydessäni ja aloin sommittelemaan teosta
taulussa mukana olevaan paspikseen. Valmis teos oli hieman korkeampi ja
kapeampi kuin paspis. Suunnittelin aluksi leikkaavani paspista korkeammaksi
mattoveitsellä, mutta kokeillessani sitä työn päällä en kokenut korkeutta
ongelmaksi. Ainoastaan työ oli liian kapea. Ongelman ratkaisuna oli piirtää hiilellä
noin 2,5 senttimetriä lisää kummallekin puolelle teosta. Piirsin nämä osat ja
lopuksi kiinnitin hiilen fiksatiivilla. Kiinnitin työn paspikseen
paperiteipillä ja kehystin työn loppuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti